SEO: waar let Google op in 2017?

Google
SEO: wat zijn de trends voor 2017?
We willen het allemaal: zo hoog mogelijk eindigen in de zoekresultaten van Google. Om dat te bereiken moeten we snappen welke onderdelen van belang zijn voor zoekmachines.
Zoekmachine optimalisatie ofwel SEO is in de loop van de jaren flink veranderd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door wijzigingen in de manier waarop de grootste zoekmachine, Google, je website ranked ten opzichte van andere websites.
Voor 2017 is de verwachting dat de volgende punten van belang zijn om je website zo goed mogelijk te laten scoren.

 

Vraaggestuurde, gesproken zoekopdrachten worden hot!

Google, Siri en Cortana zorgden vorig jaar al voor 20% van de zoekopdrachten. In 2017 is de verwachting dat deze trend zich doorzet en in 2020 het aandeel naar de 50% gaat.

Het gevolg is dat het zoekgedrag verandert en daarmee ook de zoektermen. Ingesproken zoekopdrachten beginnen vaker met ‘wat’, ‘wanneer’, ‘wie’,  ‘waar’, ‘waarom’ en ‘hoe’ dan getypte zoekopdrachten: ‘Hoe kom ik zo hoog mogelijk in Google’, ‘Wat moet ik aan SEO doen in 2017?’, ‘Waarom moet ik een website bouwen in WordPress?’ en ‘Waarom moet ik mijn WordPress site beveiligen?’ zijn zomaar een aantal voorbeelden.

Langere zoekwoord combinaties – long-tail – en vraaggestuurde zoekopdrachten worden dus steeds belangrijker. Als je deze mensen naar je website wilt trekken betekent dit ook een een verandering in content: doordat de zoekopdrachten specifiek zijn, moeten de teksten hier ook naar geschreven worden. Dit betekent dus gebruiksvriendelijke teksten waarin de bezoeker meteen een goed antwoord kan vinden op zijn vraag. Wanneer je je hieraan houdt, heb je een grotere kans om hoger in de Google ranking te komen.

 

Bruikbaarheid op mobiel is een eis geworden

Als je website anno 2017 nog niet is uitstekend bruikbaar is op mobiele apparaten, dan kun je een hoge ranking wel vergeten. Google heeft namelijk mobiele designs definitief van levensbelang gemaakt om getoond te worden in zoekresultaten.
Voor een site gemaakt in WordPress betekent dit dat de site “mobile responsive” gemaakt moet worden zodat deze zowel op een desktop, als tablet als smartphone te gebruiken is.

Door een modern thema te gebruiken is je site automatisch geschikt voor mobiele apparaten.

 

Bezoekers willen nog steeds snelle websites!

De snelheid van je website is van groot belang. In 2010 is Google gestart met het beoordelen van de snelheid bij het ranken van websites.

De reden is simpel: Uit diverse onderzoeken blijkt dat gebruikers snelle websites willen en langzame websites zelfs mijden:

  • 1 op de 4 bezoekers vindt een laadtijd van 4 seconden te lang. Dit loopt op naar driekwart van de bezoekers als zij de site via een smartphone bezoeken.
  • Bijna 50% van de bezoekers komen niet terug bij trage websites;
  • Amazon verliest naar eigen zeggen ca 1.6 miljard dollar per jaar bij elke seconde dat het langer duurt dat een pagina laadt.

Het is dus van groot belang dat je website of webshop optimaal is ingesteld om de laadtijden binnen de 3 a 4 seconden te houden.

 

Lokale vindbaarheid

Als je het moet hebben van klanten uit de eigen omgeving is lokale zoekmachine optimalisatie ofwel (local SEO) belangrijk om gevonden te worden. Bovendien vergroot je je naamsbekendheid in de regio.

Sinds 2012 legt Google meer de nadruk op lokale zoekresultaten.

Om zo hoog mogelijk te scoren in lokale zoekresultaten kun je aantal stappen zetten zoals voor iedere bezoeker duidelijk maken waar je gevestigd bent en je locatie ook mee nemen in de beschrijvingen van bijv. figuren. Ook het schrijven over lokale gebeurtenissen helpt met je lokale vindbaarheid.

 

Kwaliteit en lengte van de content

Wat al jaren niet veranderd is, is dat zowel de kwaliteit maar vooral ook de lengte van de content ontzettend belangrijk is voor de SEO ranking. Bezoekers zoeken immers naar informatie waar ze wat aan hebben.

Pagina’s rond de 1.500 woorden scoren hierbij bovengemiddeld goed. Dit is overigens geen exacte wetenschap. Goed scorende grote sites zitten bijv. rond de 2.500 woorden, waar kleine – maar nog steeds goed scorende – sites een minimum van 800 woorden aanhouden.

Hoe dan ook: als je een stuk schrijft, zorg dan voor voldoende omvang, maar vergeet daarbij de kwaliteit van wat je schrijft niet!

 

Van HTTP naar HTTPS

Google heeft onlangs aangekondigd dat sites die met SSL zijn beveiligd een hogere ranking krijgen dan sites die dat niet zijn. Aangezien Google ook in zijn Chrome browser HTTPS aan het pushen is, is er grote kans dat de invloed van een HTTPS website in de toekomst groter wordt. Uit onderzoeken blijkt nu al dat circa 30% van de sites die zeer hoog in de zoekresultaten staan HTTPS gebruiken.

 

Wil je meer weten over SEO?